Ympäristöreportterit-opetusvinkit osa 3/4: aiheen valinta ja tiedon hankinta

Posted on Posted in menetelma, opetus

Seuraavaksi juttusarjassamme siirrytään tositoimiin eli syvennytään oman Ympäristöreportterit-kilpailutyön työstämiseen! Kilpailutyön tarkemman aiheen metsästyksen voi aloittaa esim. a) muistelemalla kilpailun teemaa eli maailmanlaajuisia kestävän kehityksen kysymyksiä (ks. edeltävä juttusarjan osa 2/4). Herättikö jokin YK:n kestävän kehityksen tavoitteista erityisen paljon tunteita? Näkyykö vastaavanlaista haastetta omassa lähiympäristössä, johon tulisi tarttua? TAI b) etsimällä läheltänne paikallista ilmiötä tai ongelmaa, johon haluaisitte ottaa kantaa ja saada muutosta aikaiseksi […]

Ympäristöreportterit-opetusvinkit osa 2/4: teema tutuksi!

Posted on Posted in materiaalit, menetelma, opetus

Juttusarjamme toinen osa sisältää kaksi harjoitetta, joilla virittäytyä kilpailun Yhteinen maapallo –teemaan eli kestävän kehityksen maailmanlaajuisiin kysymyksiin YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden pohjalta. Harjoitus 1. YK:n kestävän kehityksen tavoitteet ja niiden väliset kytkökset Tutustukaa YK:n maailmanlaajuisiin kestävän kehityksen tavoitteisiin (17kpl) ja pohtikaa, miten eri tavoitteet näkyvät oman arkipäivän aikana? Onko jokin tavoitteista tärkeämpi kuin toinen? Tehkää yhteinen mind-map taululle […]

Ympäristöreportterit-opetusvinkit osa 1/4: innostusta ympäristöjournalismiin!

Posted on Posted in kilpailu, menetelma, opetus

Tästä alkaa juttusarjamme, jonka ensimmäisestä osasta luet vinkkejä nuorten innostamiseen ympäristöjournalismin ja Ympäristöreportterit-kilpailun pariin. 1. Hakekaa inspiraatiota journalistisista töistä. Tutustukaa esimerkiksi lyhytelokuvaan tai valokuvaan, joka käsittelee ajankohtaista ympäristökysymystä. Tässä muutama esimerkki: Midway – the message from the gyre: Chirs Jordanin englanninkielinen lyhytelokuva visualisoi koskettavasti tyynenmeren jätepyörteen vaikutuksia kaukaisen Midway-saaren albatrossipopulaation muovikuolemiin. The Big Ask: ilmastonmuutosaiheinen lyhytelokuva, suomenkielinen tekstitys. Vaikuttavia valokuvia ihmisen ympäristövaikutuksista. Home: traileri Yann Arthus-Bertrandin englanninkielisestä dokumentista, […]

Kuusi hyvää syytä ottaa Ympäristöreportterit osaksi syksyn opetusta!

Posted on Posted in kilpailu, Uutisia

1. Kilpailu ja opetusmenetelmä samassa Ohjelma tarjoaa opetustyökalun tutkivaan journalismiin, jossa oppilaat oppivat ottamaan aktiivisesti vastuuta omasta oppimisestaan, tiedon hankkimisesta ja sen työstämisestä yhdessä toisten oppilaiden ja ympäröivän yhteisön kanssa. 2. Ajankohtaisuus Kilpailun ajankohtaisena teemana syksyllä 2016 on Yhteinen maapallo eli globaalit ympäristökysymykset YK:n uusien kestävän kehityksen tavoitteiden pohjalta. Ohjelma innostaa nuoria ratkaisupainotteiseen vaikuttamiseen omasta […]

Paikoillanne, valmiina, hep – nuorten ympäristöjournalismikilpailu on nyt käynnissä!

Posted on Posted in kilpailu, kv-kisa

Hiphei! Alkavan syyslukukautemme piristys, Ympäristöreportterit-ohjelma ja siihen liittyvä kilpailu, kutsuu nyt kaikkia 11—21 -vuotiaita nuoria kommunikoimaan maailmalle jostakin heitä koskettavasta kestävän kehityksen kysymyksestä. Kilpailu pähkinän kuoressa: Osallistua voi 11-21 vuotiaat oman koulunsa tai kerhonsa kautta. Viestinnän välineenä käytetään artikkelia, valokuvaa tai videota. Työn voi tehdä itsenäisesti tai ryhmässä. Artikkelissa kielenä on oltava suomi, mutta valokuva- ja videosarjaan voi […]

Tervetuloa upouudelle Ympäristöreportterit-sivustolle!

Posted on Posted in Uutisia

Hei kaikki! Nyt se alkaa, nimittäin Suomen Ympäristökasvatuksen Seuran luotsaama Ympäristöreportterit-ohjelma on saanut upouudet nettisivut tukimateriaaleineen! Ympäristöreportterit (englanniksi Young Reporters for the Environment) on 5.-6. luokille, yläkouluille ja toisen asteen opetukseen suunnattu ympäristö­kasvatus­menetelmä ja journalismikilpailu, joka rohkaisee rohkaisee nuoria ottamaan kantaa ja vaikuttamaan heitä koskettaviin ympäristö­kysymyksiin. Ohjelmaan ja kilpailuun voi osallistua kouluissa sekä vapaa-ajantoiminnassa koko […]